Zoeken
  • Rik Berbé

Collectieve identiteit en gedeelde waarden bij Cadmatic

Bijgewerkt: apr 18

Een project door ChangeLabs in samenwerking met Humap [Finland]


In 2015 kocht het Finse Cadmatic het Nederlandse softwarebedrijf NCG. Beide organisaties werkte al enkele decennia samen. Na de overname werden de activiteiten van de twee bedrijven gecombineerd tot één wereldwijde organisatie.


Vanaf het begin was het doel om één ​​cultuur te vormen die afgestemd is op onze waarden. Het met elkaar bespreken van die waarden was een goede insteek om onze cultuur te ontwikkelen," zegt Jukka Rantala, CEO.

Cadmatic heeft kantoren in negen verschillende landen. Het was vanaf het begin van de overname duidelijk dat de waarden in dialoog met de hele organisatie zouden worden ontwikkeld. De organisaties hadden verschillende manieren van werken. Juist door met elkaar aan de slag te gaan met de waarden was het management in staat om medewerkers beter te begrijpen.


Het proces heeft ons geholpen te begrijpen dat dingen die voor sommigen vanzelfsprekend zijn, dat voor anderen niet zijn. Mensen denken anders over bepaalde thema's. Het werd heel zichtbaar dat ieder van ons zijn eigen uitdagingen heeft. Daardoor werden we ons beter bewust van de waarden die we verder wilde ontwikkelen, benadrukt Rantala.

Een online leerplatform dat de organisatie bij elkaar brengt.

Binnen Cadmatic werd invulling gegeven aan de gedeelde waarden door interviews met het management, workshops in de gehele organisatie, teamsessies op lokatie en one-to-one coaching. Het project werd ondersteund door een online leerplatform (HowSpace), dat zorgde voor het vastleggen en delen van de resultaten uit de workshops en sessies op de locaties wereldwijd.


Het gesprek begon verrassend eenvoudig op het on-line platform. De tool speelde een belangrijke rol bij het voeren van de dialoog tussen verschillende kantoren in de wereld. Er ontstond een ‘flow’ tussen de verschillende workshops en sessies. Het op die manier transparant maken van de dialoog was een eye-opener.

Op het moment dat de waarden van de organisatie eenmaal helder waren, was het tijd voor de belangrijkste fase van het proces: het doorleven van de waarden, aldus Rantala.

Het project was de start om de waarden ook echt te gaan doorleven. We zijn nu in staat om een ​​constructieve dialoog te voeren tussen alle kantoren wereldwijd. Teams op alle locaties laten hun stem horen waardoor de samenwerking groeit. Mensen waarderen het dat ze vanaf het begin mee konden praten over onze waarden, merkt Rantala opgewekt op.

Dit project is een voorbeeld van een Identity Lab.


Meer weten of verder praten? Stuur me een bericht

30 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven